Rate this post

Content Management System (w skrócie CMS), w przełożeniu na język polski, oznaczał będzie system zarządzania treścią. Najogólniej mówiąc, jest to rodzaj sieciowego oprogramowania lub zestaw wielopoziomowych aplikacji, który będzie pozwalał nam na niezwykle łatwe zaprojektowanie i następnie administrowanie strony internetowej bez znajomości języków programowania, czy też przy wykorzystaniu ich najbardziej elementarnych znaczników. Najpopularniejsze CMS-y oparte są o intuicyjne środowiska graficzne, którego obsługa jest niezwykle łatwa, nawet dla niedoświadczonych użytkowników.

Jak obecnie się przyjmuje, historia systemów zarządzania treścią rozpoczęła się w połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Wtedy też jedna z amerykańskich firm, stworzyła pierwszą aplikację tego typu, w której zastosowano rozwiązania wykorzystywane aż po dziś dzień. Wtedy nikt jednak nie przypuszczał, że ta forma prowadzenia stron i portali internetowych stanie się tak popularna i że na podobnej zasadzie działało będzie większość sieciowych serwisów.

Od tego czasu, systemy CMS niezwykle się rozwinęły i wykształciło się kilka ich specyficznych typów, pozwalających na zarządzanie dokumentami, wiedzą, danymi w formie cyfrowej oraz treścią umieszczaną bezpośrednio na stronach internetowych – te ostatnie są obecnie jednymi z najpopularniejszych (korzystają z nich na przykład platformy blogowe, portale społecznościowe, gazety internetowe itd.).

Chociaż wiele stron działa na autorskich systemach zarządzania treścią to istnieje bardzo wiele gotowych CMS-ów, głównie bazujących na modułach, które udostępniane są za darmo lub też dostęp do nich uzyskać można po zakupieniu odpowiedniej licencji. Te, które cieszą się największym uznaniem użytkowników to przede wszystkim Drupal, Joomla!, Mambo, Extreme Fusion, Plone, CMS platformy blogowej WordPress i wiele, wiele innych.