Rate this post

W tym artykule opiszę nieco kwestię katalogów stron internetowych. Postaram się wyjaśnić wszelkie kwestie i wątpliwości związane z spisami stron oraz dodawaniem do nich swoich witryn, opiszę najlepsze, popularne skrypty oraz wystawię moją opinię na ich temat. Zacznijmy od początku, czyli czym jest katalog stron, patrząc na niego od strony pozycjonowania? Jest to miejsce gdzie możesz bezpłatnie bądź płatnie dodać swoją stronę internetową w celu uzyskania dodatkowych linków zwrotnych do Twojej witryny, a co za tym idzie – podwyższeniem pozycji na dane słowo kluczowe.

Kłania się pytanie – jak Google traktuje katalogi stron? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ na to wpływa sporo czynników, ale najważniejsze z nich to: podlinkowanie katalogu, unikalność katalogu (nie tylko opisy, ale też skórka, czy pojawianie się tych samych elementów jak np. identyczne linki), wiek itp. Testy dowodzą, że skrypt ma też znaczenie, ale w konkretnych przypadkach, czyli jeżeli dany typ skryptu został permanentnie zbanowany w wynikach wyszukiwania. Niemniej jednak, dla Google katalogi stron są to jeden ze sposobów na manipulację wyników wyszukiwania, a jak wiemy z wskazówek od Google dla webmasterów – manipulacja wynikami wyszukiwania jest niedozwolona.

Kolejnym pytaniem, nasuwającym się nie tylko użytkownikom dodającym, ale i właścicielom stron – jak unikalny opis wpływa na katalogi i indeksację? Z przeprowadzonych przeze mnie testów wynika, że unikalny opis jest o wiele łatwiej zaindeksować. Nieunikalny opis, pomimo dopalania go (SWL czy ScrapeBox) o wiele ciężej, dłużej wchodził do indeksu, a po krótkim czasie został wyindeksowany i nie sposób jest go ponownie wbić do indeksu wyszukiwarki. Opis unikalny zaś, sam, bez dopalania został zaindkesowany przez Google i siedzi w indeksie już długi czas. Reasumując ten akapit – unikalne opisy to nie wymysł właścicieli – to powinna być przestroga dla dodających, bo dodając wpis liczymy na jego indeksację, a jak mamy opis unikalny – to sam trafia do indeksu.

Wiemy już co to są katalogi stron, jak Google je traktuje oraz jakie znaczenie ma opis. Teraz czas sprawdzić, jakie katalogi stron są wartościowe? Jak weryfikować ich wartość? Przy filtracji listy katalogów musimy wziąć pod uwagę kilka kwestii, mianowicie: czy katalog jest moderowany, linki zwrotne, zaindeksowane podstrony i PR. Jeżeli mamy w katalogu 1000 wpisów, a zaindeksowanych podstron jest tylko np. 200 – coś nie gra, należy odpuścić sobie taki katalog, lub odznaczyć i wrócić do niego później w celu ponownej weryfikacji. Ponadto, zwracajmy uwagę na moderację katalogu – moderowany katalog stron ma znacznie większą wartość, aniżeli niemoderowany.

Oczywiście, katalogi stron mają też znaczenie dla właścicieli. Mogą stanowić dobre zaplecze, tematyczne bądź ogólne dla swoich stron. Dostajemy darmowy content, wystarczy poświęcić czas na jego moderację. Oczywiście, w późniejszym okresie można też zarobić na piwo, poprzez wprowadzenie opłat moderacyjnych. Obecnie najpopularniejszym skryptem katalogów stron jest znany wszystkim SEOKatalog. Jest po prostu bezkonkurencyjny, to głównie na nim opiera się Polskie katalogowanie. Możemy też dostrzec nowy, dynamicznie rozwijający się skrypt SiNooke – nowy skrypt, który też idzie w dobrym kierunku.

Reasumując – katalogi stron to dobre zaplecze dla ich właścicieli, ale i dobre miejsce do pozyskiwania różnorodnych linków do strony. Dodając stronę do dobrych, darmowych katalogów można wbić stronę do TOPu na łatwe frazy regionalne, zaś jeżeli próbujemy sił z trudniejszymi frazami – musimy zastosować inne techniki, jakie opiszę w kolejnych wpisach. Warto też zadać o unikalne bądź dobrze zsynonimizowane opisy.